Sunday, August 1, 2010

sambungan "hukum puasa berturut-turut: rejab, sya'ban,ramadhan"


Ulama'-ulama' yang membenarkan puasa sepanjang tahun menjawab hadis larangan puasa : " Tidak ada puasa bagi mereka yang berpuasa sepanjang tahun" (Sohih Bukhari) dengan beberapa jawapan:


1. Penjelasan daripada Saidatina Aisyah tentang larangan tersebut adalah kepada orang yang puasa sepanjang tahun termasuk hari-hari yang diharamkan puasa. Adapun orang yang berbuka ketika hari diharamkan puasa tidak termasuk dalam larangan tersebut.

Ummu kalthum hamba kepada Asma' telahmeriwayatkan di dalam sebuah hadis: "dikatakan kepada Aisyah: Engkau berpuasa sepanjang tahun sedangkan Rasulullah s.a.w melarang puasa sepanjang tahun? Aisyah menjawab: "Ya aku telah mendengar Rasulullah s.a.w melarang puasa sepanjang tahun. Adapun orang yang tidak berpuasa pada hari raya haji dan hari raya aidil fitri tidak tergolong dalam golongan orang yang berpuasa sepanjang tahun" (-sohih- Musnad Umar Al-Khattab)

2. Puasa yang dilarang adalah puasa yang boleh memberi kemudharatkan kepada diri sendiri atau orang lain. Pendapat ini dikuatkan berdasarkan hadis Abdullah bin A'mru, hadis tersebut ditujukan kepadanya. Telah dinaqalkan dalam sebuah hadis yang sohih pada akhir kehidupannya dia tidak mampu untuk berpuasa dan menyesal kerana tidak menerima keringanan yang diberikan oleh Rasulullah s.a.w dia telah berkata

" Alangkah baiknya seandainya aku menerima keringanan yang diberikan oleh Rasulullah s.a.w sebelum ini" (Sohih Muslim)

Larangan nabi kepada Amru bin Al-Asr adalah kerana Baginda mengetahui Amru Al-Asr tidak mampu melakukan perkara tersebut tanpa sebarang kemudharatan

Para sahabat  yang berpuasa sepanjang tahun

Saidina Umar, Abdullah bin Umar, Abu Talha Al-Ansori, Abu Umamah dan isterinya. Imam Baihaqi telah menyebutkan tentang mereka beserta sanad-sanadnya dan Abu Talha ada dinaqalkan dalam Sohih Bukhari.

1:35pm 01/08/2010
Rumah Amza, Mansurah Mesir

Rujukan
1. Al-Majmu' (Imam Nawawi)

No comments:

Related Posts with Thumbnails