Saturday, August 7, 2010

80 Tahun PMRAM betulkah PMRAM semakin dicintai??



80 tahun Pmram

Alhamdulillah program KEKAL (Karnival Kenangan 80 Tahun PMRAM) telah sampai ke penghujungnya pada hari khamis yang lepas, moga-moga segala kelebihan dalam program tersebut dapat dijadikan contoh oleh generasi akan datang dan segala kekurangan dapat dijadikan pengajaran. Pada artikel kali ini saya ingin menyentuh beberapa pengisian yang diadakan dalam karnival tersebut yang mampu memberikan impak yang besar kepada seluruh ahli PMRAM (Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir).

Program bahaskan sejauh mana ahli cintakan PMRAM

Tajuk perdebatan antara PMRAM cawangan Dumyat dan PMRAM cawangan Selangor sangat menarik "Sokongan pelajar Mesir terhadap semakin berkurangan". Saya juga tertarik dengan beberapa ulasan Ust Hairul Nizam Mat Husin di dalam program "Wacana 4 Presiden"

Konklusi daripada dua pengisian tersebut dapat saya simpulkan sokongan mahasiswa Malaysia di Mesir secara lisan dan semangat amat tinggi tetapi sokongan dalam bentuk pengorbanan amat rendah. Mungkin ramai yang menafikannya tapi, seandainya dikaji dengan teliti begitulah hakikatnya. Sebagai bukti Ust Hairul Nizam telah melahirkan kekecewaan terhadap kutipan dana syaqah PMRAM. Usul yang telah dipersetujui lebih separuh perwakilan pada muktamar 2 sesi yang lepas iaitu setiap orang ahli dicadangkan supaya menyumbang LE300 untuk kutipan dana syaqah sampai ke hari ini tidak dapat dilaksanakan. Apa yang menyedihkan stakat ini sasaran jumlah yang diperolehi hanya sekitar LE300 ribu jauh daripada jumlah yang diperlukan lebuh kurang LE1.5 juta.

Lebih malang, lebih separuh daripada ahli PMRAM masih tidak menyumbang untuk menjayakan usul tersebut. Saya terkejut bagaimanakah sahabat-sahabat kita boleh melaungkan ungkapan "cintakan PMRAM", "pertahankan PMRAM", "perjuangkan PMRAM" dan ungkapan-ungkapan yang lain, tapi bila disebut dana Syaqah masing-masing memberi alasan: "nantilah ana bayar", "maaflah sekarang takda duit", lain kalilah", "mahal sangatlah" dan ungkapan-ungkapan lain. Satu persoalan ingin saya tinggalkan pada mereka yang hanya berjuang berdasarkan semangat tanpa pengorbanan: "Tak malu ke mengaku pejuang PMRAM tapi kedekut korban harta untuk PMRAM"

Kalau kita cintakan sesuatu kita mesti berusaha untuk mendapatkannya dan akan melaksanakan apa jua tuntutan disebabkannya. Sebagai contoh, seseorang lelaki yang mencintai dan ingin berkahwin dengan seorang wanita pasti berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkannya. Seandainya bapa kepada wanita tersebut meletakkan mas kahwin setinggi 15 ribu ringgit, dia pasti akan berusaha mendapatkannya sama ada dengan bekerja, pinjam, minta dan cara-cara yang lain. Segalanya disebabkan oleh cinta.

Untuk mereka yang berjuang berdasarkan semangat semata-mata.

Oleh yang demikian, mereka yang melaungkan slogan cintakan PMRAM mesti berusaha bersungguh-sungguh untuk memperjuangkan PMRAM. Mesti berusaha bersungguh-sungguh untuk dapatkan LE300 untuk bayar dana syaqah sama ada dengan cara berniaga, pinjam, minta bantuan daripada orang-orang kaya dan lain-lain bagi membuktikan cinta mereka kepada PMRAM. Seandainya usaha-usaha ini tidak dilakukan rasanya tak salahkan jika saya katakan anda adalah HIPOKRIT dan ungkapan cinta yang anda laungkan adalah PALSU.

2 hari lagi insyaAllah saya pulang ke Malaysia, sebelum itu saya masih lagi menjalankan tugas sebagai ajk Unit Kebajiakan menagih janji mereka yang mendakwa cintakan PMRAM di Mansurah. Setakat ini kalau tak silap tak sampai 10 orang ikhwah daripada 100 lebih ikhwah di Mansurah yang membayar Dana Syaqah. Sebahagian besar yang membayar bukanlah orang yang selalu melaungkan CINTAkan PMRAM. 

Dimanakah mereka yang selalu laungkan nama PMRAM dan mendakwa pejuang Pmram? Adakah anda hanya akan muncul bila nampak ada perkara yang dilakukan persatuan lain yang boleh jatuhkan nama baik PMRAM atau boleh menarik ahli PMRAM untuk menunjukkan andalah pejuang sebenar PMRAM dan  Islam???? Saya cabar anda buktikan kecintaan kepada PMRAM dengan membayar duit Dana syaqah.

Abu Mawahib Al-Azhari
11:37am 07/08/2010
Rumah Amza, Mansurah Mesir

No comments:

Related Posts with Thumbnails