Thursday, April 29, 2010

Al-AZHARI PERLU BELAJAR DAN KUASAI CARA MEMBACA KITAB


 ( Owh malas belajar kitab eh, kucing pun rajin baca kitab - kejadian di salah sebuah kelas totorial di Gadilah - photo taken by "mama")

 Hampir setiap tahun ratusan mungkin menjangkau ribuan mahasiswa malaysia dilahirkan oleh universiti Al-azhar. Persoalan yang sering timbul dalam benak pemikiran masyarakat Malaysia pada hari ini, dimanakah perginya mahasiswa Al-Azhar selepas kepulangan mereka ke tanah air?.

Jumlah graduan Al-Azhar jurusan agama di Malaysia semakin bertambah, seandainya kaji selidik dilkasanakan saya yakin terdapat puluhan ribu graduan Al-Azhar yang telah berada di Malaysia, ini belum termasuk lagi graduan-graduan lepasan Timur tengah yang lain seperti Jordan, Madinah, Mekah, dan Moroko. Malangnya, puluhan ribu graduan tersebut masih belum mampu untuk mengisi kekosongan tenaga pengajar di masjid-masjid di Malaysia.

Kekosongan tersebut akhirnya terpaksa diisi oleh ahli-ahli akdemik. Hal ini terbukti berdasarkan kenyataan-kenyataan yang diungkapkan oleh ahli-ahli akedemik, seperti yang dikatakan oleh Dato' Hasan Ali ketika kedatangannya ke bumi Mansurah: "Saya terpaksa ceramah di masjid-masjid disebabkan graduan-graduan keluaran Al-Azhar tidak mahu mengajar di masjid-masjid"

Amat malang kerana kerja-kerja orang agama terpaksa dijalankan oleh orang-orang akdemik. Rentetan daripada itu, timbul satu lagi persoalan: Apakah yang menyebabkan orang-orang agama takut untuk menyampaikan ilmu di masjid-masjid?

Pada hemat saya, pengkhususan di universiti-universiti di seantero dunia menyebabkan ahli-ahli agama tidak cuba untuk pelajari ilmu-ilmu lain. Mahasiswa yang berada dalam kuliah bahasa arab hanya mempelajari ilmu-ilmu bahasa, mahasiswa yang belajar di kuliah feqh hanya mempelajari ilmu-ilmu yang berkaitan dengan feqh, mahasiswa yang belajar di kuliah tafsir hanya mempelajari matapelajaran tafsir,. hal ini menyebabkan graduan-graduan Al-Azhar dan pelajar-pelajar agama yang lain tidak mampu menampung keperluan masyarakat Malaysia yang menganggap orang agama mahir dalam semua ilmu agama.

Tambahan pula, sebahagian besar daripada penuntut-penuntut ilmu agama pada hari ini tidak mampunyai keupayaan untuk membaca dan mengkaji kitab-kitab karangan ulama’ mu’tabar lebih-lebih lagi kitab-kitab turath(kitab-kitab lama). Hal ini menyebabkan ilmu mereka tidak berkembang dan terhenti sekadar apa yang mereka pelajari di kulliah.

Cara-cara Kuasai Kitab Turath 
Oleh yang demikian beberapa tindakan perlu dilakukan oleh Azhari dan sekalian penuntut ilmu agama untuk menyelesaikan masalah ini adalah dengan cuba untuk mempelajari cara membaca kitab. Cadangan saya buat mahasiswa-mahasiswa Al-Azhar dan pemumtut-penuntut agama yang lain untuk mempelajari cara membaca kitab:

1.     Kuasai asas-asas bahasa arab sebelum pulang ke tanah air sekurang-kurangnya semua mahasiswa Al-Azhar perlu menguasai ilmu asas dalam tatabahasa arab seperti ilmu nahu, sarf dan balaghah. Kitab yang saya cadangkan agar semua mahasiswa kuasai sebelum pulang Malaysia Tuhfatus Thaniah (Nahu) Matan Bina’ dan Hizzi (sarf) Balghah Wadhihah (Balaghah)
2.     Kita perlu berusaha untuk pergi bertalaqqi dan belajar dengan syeikh-syeikh dan guru-guru di luar kuliah untuk mempelajari ilmu lain yang kita tidak pelajari di kuliah.
3.     Belajar ilmu-ilmu tersebut daripada ahlinya. Cuba untuk cari syeikh-syeikh dan guru-guru yang paling mahir dalam ilmu yang hendak kita pelajari. Kebiasannya setiap guru ada kecenderungan tersendiri, dan tidak mustahil ada sebahangian masyaikh yang mampu menguasai pelbagai ilmu.
4.     Kuasai asas-asas bahasa arab sebelum pulang ke tanah air sekurang-kurangnya semua mahasiswa Al-Azhar perlu menguasai ilmu asas dalam tatabahasa arab seperti ilmu nahu, sarf dan balaghah. Kitab yang saya cadangkan agar semua mahasiswa kuasai sebelum pulang Malaysia Tuhfatus Thaniah (Nahu) Matan Bina’ dan Hizzi (sarf) Balghah Wadhihah (Balaghah)
5.     Kita mungkin tidak mampu mempelajari semua kitab turath kerana bilangannya terlalu banyak, oleh yang demikian kita perlu meneliti dan mempelajari cara ulama’-ulama’ kita membaca kitab-kitab turath.
6.     Cuba untuk mempelajari sekurang-kurangnya satu kitab bagi setiap ilmu. InsyaAllah selepas menguasai satu kitab dalam satu Ilmu tidak ada masalah untuk memahami kitab-kitab yang lain.
7.     Pasang target untuk setiap tahun contoh: Kita berada di tahun pertama saya nak kuasai feqh Ibadat, Nahu dan Tauhid. Pada tahun kedua pula saya nak kuasai feqh muamalat, sarf dan tasawuf… begitulah seterusnya.

Saya yakin seandainya semua pelajar yang menuntut ilmu di Timur Tengah, Al-Azhar khususnya, berusaha untuk menguasai 7 perkara diatas insyaAllah kita akan mampu membaca dan menguasai kitab-kitab karangan ulama’ seterusnya berani untuk menyampaikan ilmu di masjid-masjid kita di tanah air. Penguasaan bahasa adalah diantara perkara yang terpenting untuk membolehkan kita menguasai kitab-kitab karangan ulama’ kita.

Untuk akhirnya marilah kita hayati dan ambil iktibar daripada kalam guru saya Prof. Dr. Ali Luqam tentang kepentingan bahasa: “ Penguasaan Ilmu Bahasa (Arab) amat penting untuk membolehkan kita menguasai ilmu-ilmu yang lain, selepas saya mendalami ilmu bahasa Arab. sebahagian ilmu seperti Ulum Qura’n mampu saya kuasai dalam masa yang singkat, kadang-kadang hanya memerlukan dua hingga tiga hari sahaja”

Khadimul Lughah
1:12pm 29/4/2010
Rumahku Syurgaku, Bait Al-Tijari
Mansurah, Mesir.

2 comments:

Ta'aruf said...

kalau bagi kami yang mahu belajar bahasa arab dari awal, nak bermula dengan ape ye ust???

ryoma kaoru said...

ap kah yg maksud sbnr dgn kitab turath ni...ap yg sy tau,kitab turath mrupakan kitab yg dikarang sblm kjatuhan daulah usthmaniah...btul ke...

Related Posts with Thumbnails