Sebentar tadi berlaku sedikit perbahasan di Markaz DPMM berhubung isu "baju kurung" dan "tudung pendek". Sebahagian daripada kita tidak memahami perkara ini dengan baik lantas menghukum orang lain salah disebabkan kejahilan diri kita . Berikut beberapa syarat yang telah ditetapkan oleh ulama' yang saya kumpul dari beberapa bahan rujukan.. moga bermanfaat.:
1. Hendaklah pakaian itu menutupi seluruh aurat yg telah ditetapkan. Aurat wanita didepan lelaki bukan mahram adalah seluruh badan melainkan muka dan tapak tangan. Tidak boleh yg menampak aurat walaupun kecil seperti menampakkan leher, lengan dan sebagainya.
Firman Tuhan:
Maksudnya: "Dan janganlah wanita2 itu memperlihatkan perhiasannya melainkan yg zahir dan hendaklah memakai tudung yg menutup kepala sehinggalah atas dada2 mereka." (31: An-Nur)
Perhiasan yg zahir adalah muka dan tapak tangan. Ini adalah pendapat yg sedehana.
2. Hendaklah pakaian tadi tidak menampakkan warna kulit. contohnya pakaian yg jarang atau yg nipis sehinggakan nampak warna kulit.
Inilah yg Nabi sebut sebagai wanita ahli neraka:
نساء كاسيات عاريات
Maksudnya: "Perempuan yg berpakaian tetapi tidak sempurna atau yg menampakkan warna kulitnya." Hadis sahih riwayat imam Muslim.
Saidina 'Aisyah r.a apabila melihat perempuan yg memakai tudung yg nipis, beliau akan menyuruhnya memakai yg tebal dan berkata:
الخمار ما وارى البشر والشعر
Maksudnya: "Tudung adalah yg menutupi kulit dan rambut."
Suatu hari 'Aisyah r.a melihat Hafsah binti Abdurrahman (anak saudarnya) memakai tudung yg nipis sehingga menampakkan auratnya. Lalu 'Aisyah mengoyakkkan tudung tersebut dan berkata: "Adakah kamu tidak mengetahui ayat yg Allah turunkan dalam surah Nur?" kemudian beliau memakainya dgn tudung yg lain. (Hr Ibnu Saad- sanad kuat)
3. Hendaklah pakaian tersebut tidak terlampau sempit sehingga menampakkan susuk tubuh.
Daripada Usamah bin Zaid r.a: Rasulullah s.a.w memakaikanku pakaian qubtiah yg tebal yg mana pakaian itu dihadiahkan kepada Nabi s.a.w oleh Dihyah al-Kalbi r.a. Lalu aku pakaikan isteriku dgn pakaian itu. Rasul bersabda
مرها أن تجعل تحتها غلالة فإني أخاف أن تصف حجم عظامها
"Suruh isteri kamu letakkan kain dibawahnya. aku takut pakaian itu menampakkan susuk tubuhnya." Hr Ahmad dan lain2 - sanad hasan
Asma binti Abu bakar telah menerima pakaian yg nipis. Ketika itu beliau buta. Apabila sahaja beliau memegangnya maka beliau berkata " Ah, pulangkan pakaian ini kepadanya" IBnu Zubair berasa susah hati dan berkata "Wahai ibuku pakaian ini tidak menampakkan warna kulit pemakainya." Asma menjawab:
إنها إن لم تشف فإنها تصف
Maksudnya: "Sesungguhnya sekiranya ia tidak menampakkan warna kulit tetapi ia menampakkan bentuh tubuh." (Hr Ibnu Saad - sahih)
1. Hendaklah pakaian itu menutupi seluruh aurat yg telah ditetapkan. Aurat wanita didepan lelaki bukan mahram adalah seluruh badan melainkan muka dan tapak tangan. Tidak boleh yg menampak aurat walaupun kecil seperti menampakkan leher, lengan dan sebagainya.
Firman Tuhan:
Maksudnya: "Dan janganlah wanita2 itu memperlihatkan perhiasannya melainkan yg zahir dan hendaklah memakai tudung yg menutup kepala sehinggalah atas dada2 mereka." (31: An-Nur)
Perhiasan yg zahir adalah muka dan tapak tangan. Ini adalah pendapat yg sedehana.
2. Hendaklah pakaian tadi tidak menampakkan warna kulit. contohnya pakaian yg jarang atau yg nipis sehinggakan nampak warna kulit.
Inilah yg Nabi sebut sebagai wanita ahli neraka:
نساء كاسيات عاريات
Maksudnya: "Perempuan yg berpakaian tetapi tidak sempurna atau yg menampakkan warna kulitnya." Hadis sahih riwayat imam Muslim.
Saidina 'Aisyah r.a apabila melihat perempuan yg memakai tudung yg nipis, beliau akan menyuruhnya memakai yg tebal dan berkata:
الخمار ما وارى البشر والشعر
Maksudnya: "Tudung adalah yg menutupi kulit dan rambut."
Suatu hari 'Aisyah r.a melihat Hafsah binti Abdurrahman (anak saudarnya) memakai tudung yg nipis sehingga menampakkan auratnya. Lalu 'Aisyah mengoyakkkan tudung tersebut dan berkata: "Adakah kamu tidak mengetahui ayat yg Allah turunkan dalam surah Nur?" kemudian beliau memakainya dgn tudung yg lain. (Hr Ibnu Saad- sanad kuat)
3. Hendaklah pakaian tersebut tidak terlampau sempit sehingga menampakkan susuk tubuh.
Daripada Usamah bin Zaid r.a: Rasulullah s.a.w memakaikanku pakaian qubtiah yg tebal yg mana pakaian itu dihadiahkan kepada Nabi s.a.w oleh Dihyah al-Kalbi r.a. Lalu aku pakaikan isteriku dgn pakaian itu. Rasul bersabda
مرها أن تجعل تحتها غلالة فإني أخاف أن تصف حجم عظامها
"Suruh isteri kamu letakkan kain dibawahnya. aku takut pakaian itu menampakkan susuk tubuhnya." Hr Ahmad dan lain2 - sanad hasan
Asma binti Abu bakar telah menerima pakaian yg nipis. Ketika itu beliau buta. Apabila sahaja beliau memegangnya maka beliau berkata " Ah, pulangkan pakaian ini kepadanya" IBnu Zubair berasa susah hati dan berkata "Wahai ibuku pakaian ini tidak menampakkan warna kulit pemakainya." Asma menjawab:
إنها إن لم تشف فإنها تصف
Maksudnya: "Sesungguhnya sekiranya ia tidak menampakkan warna kulit tetapi ia menampakkan bentuh tubuh." (Hr Ibnu Saad - sahih)
4. Bukan pakaian yang "Syuhrah"
Sabda Nabi:
مَنْ لَبِسَ ثَوْبَ شُهْرَةٍ أَلْبَسَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَوْبًا مِثْلَهُ
Mafhumnya: "Barangsiapa yang memakai pakaian yang "syuhrah" di dunia Allah Subhanallah akan memakaikanNya pakaian kehinaan di akhirat kelak. ( Hr Ibnu Majah -hasan )
- ulama mentafsirkan syuhrah bagi wanita adalah pakaian yang terlampau menarik perhatian, ini dapat diketahui seandainya seorang wanita masuk ke pasar orang ramai akan berpaling melihat pakaiannya kerana terlalu cantik
Konklusi perbincangan
1. Baju kurung tidah haram digunakan seandainya menepati syarat di atas
2. Tudung pendek/labuh bukanlah menjadi syarat tutup aurat seandainya seorang wanita memakai tudung hanya menutupi leher, tetapi memakai baju yang longgar dan menepati syarat menutup aurat maka sempurnalah pemakiannya
3. Islam hanya meletakkan syarat pemakaian tapi tidak meletakkan jenis pemakaian bagi memudahkan ummatnya- jadi mengapakah sebahagian daripada kita mensyaratkan pemakaina tertentu???
Rujukan:
1. Mausuah alusrah jilid ke dua oleh Syeikh Atiah Saqr.
2. Al-Halal Wal Haram Fil Islam oleh Syeikh Al-Qaradawi
3. http://akhisalman.blogspot.com/
No comments:
Post a Comment