Wednesday, April 7, 2010

Perbahasan ayat Al-Quran berkaitan jilbab



{ يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ }

Mafhumnya: “Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

                   
Ulama' khilaf dalam menta'rifkan apakah yang dimaksudkan dengan jilbab. Ini disebabkan bahasa arab kaya dengan mufradat (kata seerti) kadang-kadang satu perkataan mempunyai puluhan makna dan kadang-kadang satu makna mempunyai banyak kalimah seperti singa, terdapat lebih 200/300 perkataan dalam bahasa arab yang membawa maksud singa. Diantara penta'rifan jilbab

1. Kain yang menutupi baju wanita.
2. tudung
3. kain dan pelbagai lagi pena'rifan.

Ini penta'rifan dari segi bahasa, yang kita mhu aplikasikan adalah penta'rifan dari segi syara'. Profesor Wahbah Zuhaili dalam kitab karangannya Tafsir Al-Wasit ( 3/2087 ) telah mengatakan: " Hijab Syarie' adalah jilbab iaitu pakaian yang menutupi seluruh tubuh badan wanita "


Hujah bahasa

Penta'rifan ini dikuatkan lagi dengan perkataan yang digunakan oleh Allah s.w.t dalam ayat tersebut seperti yang dibahaskan oleh Syeikh Sya'rawi dalam kitabnya Fatawa Al-Nisa' . Perkataan ( ) berasal daripada perkataan ( ) yang bermaksud hampir, iaitu hampir dengan bumi. seperti firman Allah s.w.t dalam surah Al-Haqah 23.


Oleh yang demikian makna secara sempurna ayat tersebut adalah "labuhkanlah pakaian kamu ( yang menutupi semua tubuh badan selain muka dan tapak tangan) sehingga rapat ke tanah"

* tudung labuh tidak dipakai sehingga rapat ke tanah "


Hujah Akal.


Seandainya benar apa yang didakwa oleh sebahagian pihak perempuan wajib memakai tudung labuh, ini bermakna wanita-wanita islam yang tinggal di kutub utara dan selatan semuanya berdosa kerana mereka hanya memakai baju dan penutup kepala tebal tanpa memakai tudung labuh.


* tujuan saya menjelaskan perkara ini bukanlah untuk menggalakkan wanita-wanita yang memakai tudung labuh memakai tudung pendek. Perempuan yang bertudung pendek ibarat lelaki yang tidak berserban, perempuan yang bertudung labuh pula ibarat lelaki berkopiah/berserban, maka dari sudut pemakaian sudah tentulah pakai serban/kopiah lebih baik daripada tidak berkopiah.


* begitulah halnya perbezaan wanita yang bertudung labuh dengan wanita yang bertudung perndek, dari sudut pemakaian suduh tentu lebih baik bertudung labuh dalam masa yang sama, tidak berdosa bertudung pendek. ( kalau saya diberi pilihan untuk berkahwin dengan dua orang wanita kedua-duanya solehah perbezaan mereka hanyalah satu seorang bertudung labuh dan seorang bertudung pendek sudah pasti saya akan memilih yang bertudung labuh )


Bait Al-Tijari
8:50pm 7/04/2010
Rumahku syurgaku, Bait Al-Tijari
Mansurah Mesir


Rujukan
   1. Tafsir Al-Wasit ( Profesor Wahbah Zuhaili )
   2. Fatawa Al-Nisa’ ( Syeikh Sya’rawi)
   3. Mausua’h Fiqhiyah ( Doktor Mahmud Abdul Rahman )

No comments:

Related Posts with Thumbnails