Alhamdulillah lama rasanya tak pos artikel, sebenarnya masih exam lagi ni. Tapi bila mengenangkan peristiwa2 yang sering berlaku pada musim panas ( di Timur Tengah ) dan keadaan di pinggiran2 pantai di
Berdasarkan pos yang lepas kita telah mengetahui etika-etika pemakaian seorang muslimah sepertimana yang telah di utarakan oleh Syeikh Atiah Saqar. Secara ringkasnya ada 3 syarat pemakaian yang mesti dipenuhi oleh seorang wanita seandainya gugur salah satu syarat tersebut maka ia tidak dikira menutup aurat iaitu:
1. Hendaklah pakaian itu menutupi seluruh aurat yg telah ditetapkan.
2. Hendaklah pakaian tadi tidak menampakkan warna kulit.
3. Hendaklah pakaian tersebut tidak terlampau sempit sehingga menampakkan susuk tubuh.
Hukum wanita mandi di tempat awam
Saya mencatit kembali syarat2 tersebut kerana ianya berkaitan dengan tajuk perbincangan kita pada kali ini secara ringkasnya saya membahagikan perbahasan ini kepada 2 bahagian:
1 Tidak menjadi kesalahan seandainya seorang wanita mandi di laut/ kolam renang dan
seumpama dengannya seandainya mereka memenuhi 3 syarat tersebut. Contohnya seandainya wanita tadi memakai pakaian yang tebal ( baju tebal Eskimo ke ) apabila pakaian itu basah tidak menampakkan susuk tubuh.
2 Seandainya perempuan tadi memakai pakaian yang seandainya pakaian itu basah akan menampakkan susuk tubuh badan ( baju kurung/T-syirt/jubah ) maka hukumnya jelas haram dan tidak dikira menutup aurat kerana telah melanggar syarat ketiga. Hukum pemakaian tersebut adalah sama, sama ada dihadapan lelaki Melayu, Arab, India, Cina, Muslim dan Kafir sepertimana yang dijelaskan oleh Profesor Muhammad Zuhaili didalam kitabnya “Al-mu’tamad”.
Daripada Usamah bin Zaid r.a: Rasulullah s.a.w memakaikanku pakaian qubtiah yg tebal yg mana pakaian itu dihadiahkan kepada Nabi s.a.w oleh Dihyah al-Kalbi r.a. Lalu aku pakaikan isteriku dgn pakaian itu. Rasul bersabda
مرها أن تجعل تحتها غلالة فإني أخاف أن تصف حجم عظامها
"Suruh isteri kamu letakkan kain dibawahnya. aku takut pakaian itu menampakkan susuk tubuhnya." Hr Ahmad dan lain2 - sanad hasan
Asma binti Abu bakar telah menerima pakaian yg nipis. Ketika itu beliau buta. Apabila sahaja beliau memegangnya maka beliau berkata " Ah, pulangkan pakaian ini kepadanya" IBnu Zubair berasa susah hati dan berkata "Wahai ibuku pakaian ini tidak menampakkan warna kulit pemakainya." Asma menjawab:
إنها إن لم تشف فإنها تصف
Maksudnya: "Sesungguhnya sekiranya ia tidak menampakkan warna kulit tetapi ia menampakkan bentuh tubuh." (Hr Ibnu Saad - sahih)
- Apa bezanya wanita yang pakai baju ketat dengan wanita yang pakai jubah/baju kurang mandi di laut/ kolam renang dihadapan lelaki bukan mahram?? Sama2 kita fikirkan…
1.00pm 01/06/2009
Rumahku Dirasat, Mansurah,
Mesir.
ِ
Rujukan:
1- Halal wal Haram ( Imam Yusuf Qaradawi )
2- Al-Mu’tamad ( Profesor Muhammad Zuhaili )
3- http://akhisalman.blogspot.com/
No comments:
Post a Comment