Penta’rifan bai’ salam :
-
Akad
beli sesuatu barang yang belum ada tetapi mempunyai ciri-ciri yang lengkap
secara tunai.
Hukumnya harus berdasarkan beberapa dalil:
1. Al-Quran:
“ Wahai
orang-orang yang beriman seandainya kamu bermuamalah secara hutang maka
tulislah”
-
Ibnu
Abbas telah mentafsirkan yang dimaksudkan dalam ayat di atas adalah bai’ salam
2 2. Hadis:
Ibnu Abbas telah meriwayatkan bahawa Rasulullah
telah datang ke tempat manusia yang menjual buah-buahan secara tangguh selama
setahun, dua tahun dan tiga tahun. Maka baginda bersabda: Barang siapa yang
melakukan jual beli tangguh pada buah-buahan maka hendaklah dengan sukatan yang
diketahui, timbangan diketahui pada waktu yang diketahui.
3. Ijma’
ulama’ sejak dari zaman nabi s.a.w sehingga sekarang bersepakat harus jual-
beli salam
Rukun-rukun bai’ salam
1. Dua
orang yang berakad
Syarat-syaratnya:
-
Kedua-duanya
mempunyai kebebasan untuk menguruskan harta yang diperniagakan.
2 2. Duit
dan barang
Syarat-syaratnya:
- Jelas
jenisnya contohnya kalau duit nak dibayar dalam ringgit Malaysia, ataupun
dolar. Kalau barang dinyatakan timbangan dan ukurannya seperti sekilo beras,
sebuah kereta dan lain-lain.
- Jelas
kadar dan jumlahnya. Contohnya : “ Saya nak tempah sekilo beras dengan harga rm
10 yang saya akan ambil tahun depan”
- Jelas
sifatnya, contoh kereta myvi special edition 1.5
- Duit
mesti diserahkan semua pada majlis akad dilakukan.
- Hendaklah
barang yang diperniagakan tidak mempunyai I’llah (sebab) riba yang sama.
- Mesti
ditetapkan waktu serahan bila dan tempat serahan di mana.
3 3. Lafaz
(ijab dan qabul)
Syarat-syaratnya:
- - Hendaklah
ada lafaz yang mengandungi lafaz salam ( jual beli tangguh)
- - Lafaz
tersebut hendaklah tidak mengandungi syarat-syarat khiyar
Hukum-hukum yang berkaitan bai’
salam:
1 - Terbatal
bai’ salam seandainya penempah tidah menyerahkan duit waktu tempahan dibuat.
2 - Seandainya
berlaku perselisihan kadar barang tempahan ketika berang yang ditempah hendak
diserahkan maka kata-kata yang diambil adalah kata-kata orang yang menerima
tempahan.
3 - Seandainya
berlaku perselihan harga ketika barang hendak diserahkan maka kata-kata yang
diambil adalah kata-kata penempah barang.
4.
Kaedah
yang digunakan untuk menentukan barang itu boleh dijual secara bai’ salam ataupun tidak ialah seandainya barang
tersebut boleh ditentukan bentuknya, sifatnya dan kadarnya maka barang tersebut
boleh dijual secara salam.
5 - Salam
merupakan bai’ yang lazim (memerlukan persetujuan dari kedua-dua pihak untuk
batalkan). Oleh yang demikian tidak boleh batalkan akad ini tanpa keredaan dari
kedua-dua pihak.
6 - Harus
hukumnya beli binatang secara salam qias kepada hukum boleh meminjam binatang.
Berdasarkan sebuah hadis:
“ Sesungguhnya
nabi s.a.w meminjam seekor unta” ( Sohih Muslim )
7 - Boleh
jual beli ikan, daging dan lain-lain secara salam seandainya menggunakan
sukatan dan timbangan.’
8 - Tidak
boleh menjual roti canai dalam bentuk bilangan secara salam kerana roti
merupakan makanan yang biasanya tidak sama bentuknya.
Rujukan:
1. Feqh Islami wa adillatuhu ( Dr Wahbah Zuhaili)
2. Feqh Muamalah Maliah ( Lajnah profesor bahagian feqh Al-Azhar Kaherah)
9.12pm 2/2/2014
Rumahku Syurgaku,
Mansurah Mesir.
No comments:
Post a Comment