Tuesday, December 14, 2010

Undangan ke Majlis Bacaan Hadis Mursalsal A'syura'



Sebentar tadi saya telah berjumpa Syeikh Mustafa Al-Nadawi, untuk berbincang beberapa perkara dan mengingatkan beliau tentang pembacaan hadis mursalsal A'syura'.. Saya suka untuk berkongsi sebahagian maklumat yang saya dapat daripada Syeikh Mustafa sebentar tadi..

1. Majlis pembacaan hadis mursalsal A'syura' 

- Pengisi = Syeikh Mustafa Al-Nadawi
- lokasi = Mudhayafah (dihadapan Universiti Al-Azhar, Kaherah)
- tentatif = lepas asar: Pengajian kitab Sohih Bukhari dan Zofrul Amani, majlis berbuka puasa
                 lepas Maghrib: sambungan pengajian n ijazah hadis Mursalsal A'syura'

2. Saya juga sempat melontarkan beberapa persoalan kepada Syeikh Mustafa yang saya rasakan perlu dikongsi bersama kerana sebelum ini saya mendengar beberapa fakta yang salah tentang syeikh. Berikut ringkasan sebahagian perbualan saya dengan Syeikh Mustafa.

Saifulbahry: Syeikh saya ada terdengar yang bertanya datang daripada orang-orang arab Mesir Syeikh terlibat dengan Ikhwanul Muslimin, adakah khabar ini benar?

Syeikh Mustafa: Saya pernah dijemput oleh Nadwah Islamiah untuk menyertai Ikhwan Muslimin, tapi saya tolak. mereka anggap kami memusuhi mereka lebih-lebih lagi bila mengetahui kami menyertai jemaah Tabligh n bertambah-tambah musuhi bila mengetahui kami ahli tasawuf ( kenyataan Syeikh menunjukkan ramai pelopor ikhwan sekarang "salafi",  sejak dari dulu saya dengar syeikh Mustafa menolak cara dakwah sebahagian jemaah ikhwan sekarang (dakwah secara hammasah (smgt)) n memilih cara dakwah tabligh n tasawuf secara hikmah)

- oleh yg demikian saya pelik macam mana sebahagian daripada kita mengatakan syeikh Mustafa Ikhwan Muslimin

Saifulbahry: Sebahagian pelajar dari Afrika pergi belajar di Madrasah Hadis Syeikh Mustafa A'dawi (seorang salafi terkenal di Mesir) kawan-kawan saya tanya Syeikh ada x Madrasah Hadis (Sofi) disini?, mereka hendak belajar di Madrasah tersebut.

Syeikh Mustafa: Ada, tapi seandainya pelajar-pelajar wafid (luar mesir) belajar di Madrasah selain Al-Azhar, Pihak keamanan akan memandang mereka dengan pandangan yang buruk, dan kemungkinan mereka akan dihantar pulang ke Malaysia, saya tak suka perkara seumpama ini terjadi.

konklusi:

1. Saya yakin sebahagian sahabat meragui keselamatan belajar di masjid-masjid di sekitar Mesir, saya rasa pemikiran seperti itu patut dibuang kerana hakikatnya bukan pengajian di semua masjid dilarang oleh pihak keselamatan tapi hanya sebahagian. Sebagai contoh pernah skali pengajian kitab Fathul Bari di sebuah masjid di Mansurah dipindahkan ke tempat lain, saya tanya syeikh kenapa perkara ini terjadi, syeikh jawab: "Tuan Masjid bertanding pilihanraya, aku tak nak datangkan kemudaratan kepada orang ramai"

2. Dakwah secara politik bukanlah satu2nya wasilah untuk berdakwah, terdapat ramai masyaikh di Mesir tidak terlibat dengan Ikhwan Muslimin. Kita harus memikirkan maslahah(kebaikan) dan matfsadah(keburukan sebelum bertindak) pada mereka yang berminat aktif dalam politik, Mesir bukanlah tempatnya, simpanlah kebolehan anda untuk diperaktikkan di Malaysia kelak. Perbuatan anda menyertai Ikhwanul Muslimin disini boleh memberi kemudaratan n mendatangkan kerugian kepada diri anda dan kawan-kawan yang lain.

Rumahku Syurgaku
1:41am 

No comments:

Related Posts with Thumbnails