Definisi:
Khiyar
adalah hak penjual dan pembeli sama ada ingin meneruskan atau
mebatalkan transaksi.
Jenis-jenis
khiyar:
1. Khiyar majlis
-
Definisi
Khiyar majlis bermaksud penjual dan pembeli bebas
untuk nmeneruskan atau membatalkan urusniaga mereka selagimana mereka berada
dalam majlis tersebut. Khiyar ini dibenarkan berdasarkan sabda nabi Muhammad
s.a.w.
(البيعان بالخيار ما لم يتفرقا)
Maksudnya: "Penjual dan pembeli memiliki hak khiyar (pilihan untuk meneruskan atau
membatalkan akad jual-beli) selama mereka belum berpisah" HR. Bukhari- Muslim
-
Waktu
Dari awal aqad berlangsung sehingga berpisah penjual dan pembeli.
Bilamana aqad dilakukan melalui telefon atau alat komunikasi yang lain akad
tersebut berakhir bila mereka menamatkan perbualan dengan meletakkan ganggang
telefon misalnya.
- Hak pembatalan
akad
Kedua-dua pihak sama ada pembeli ataupun penjual berhak membatalkan
aqad tanpa memerlukan persetujuan satu pihak yang lain.
2.
Khiyar syarat
-
Definisi:
Kedua-dua pihak atau salah satu daripada keduanya berhak meletakkan
syarat khiyar sehingga satu tempoh yang disepakati oleh mereka berdua.
Khiyar ini dibolehkan berdasarkan sabda baginda s.a.w:
( المسلمون على شروطهم الا شرطا حرم حللا أو أحل حراما)
Orang islam terikat dengan persyaratan (yang mereka buat) selagi
syarat itu tidak mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram". (Sunan Tirmizi).
-
Syarat khiyar
syarat:
a.
Kedua-dua pihak
reda sebelum atau ketika akad dijalankan.
b.
Waktunya jelas
sekalipun panjang.
-
Waktu berakhir
khiyar syarat berdasarkan kesepakatan antara penjual dan pembeli
3.
Khiyar aib
-
Definisi:
Hak pilihan sama ada ingin meneruskan atau membatalkan akad
disebabkan berlaku kecacatan pada barang tersebut.
Contohnya kemek pada kereta, kuda yang sakit dan lain-lain.
-
Hukum
menyembunyikan kecacatan pada barang:
Jika terdapat kecacatan pada barang si penjual wajib beritahu
kepada pembeli . seandainya tidak maka dia termasuk orang yang menipu
berdasarkan sebuah hadis mafhumnya:
Diriwayatkan dari Abu Huraira bahawa Nabi s.a.w melalui sebuah kedai
yang menjual tepung, lalu beliau memasukkan tangannya ke dalam tumpukan
tersebut ternyata bahagian dalamnya basah, Beliau bertanya, "Apakah
ini wahai penjual tepung?", dia menjawab, "Terkena hujan wahai Rasulullah",
lalu Beliau bersabda, "Mengapa engkau tidak meletakkannya di bahagian atas supaya orang dapat melihatnya. Sesungguhnya orang yang menipu tidak termasuk golonganku". (Sohih Muslim.)
-
Hak pembeli
barang cacat
Seseorang yang membeli barang yang terdapat aib boleh membuat
pilihan sama ada:
a.
Memulangkan
barang tersebut kepada penjual dan mengambil kembali semua duit yang dibayar
sebelum ini.
b.
Mengambil
barang tersebut dan meminta “arshun” ganti rugi daripada penjual.
Syarat-syarat barang yang cacat boleh dipulangkan
1.
Kecacatan yang
ada pada barang tersebut mestilah kecacatan yang boleh menjejaskan fungsi
barang tersebut atau kecacatan yang mengubah bentuk asal barang tersebut.
Kecacatan luaran seperti terdapat kekotoran pada barang tersebut bukanlah
kecacatan yang boleh menyebabkan barang terasaebut boleh ditukar.
2.
Segera
pulangkan bila dapati ada kecacatan pada barang yang dibeli, lambat dengan
sebab syarie’ dibenarkan seperti terlihat kecacatan ketika sedang solat, makan
dan seumpama dengannya.
3.
Tidak berlaku
kecacatan baru pada barang tersebut. Contoh: Si pembeli mendapati kereta yang
dibeli kemek sebelah kiri , dalam perjalanan untuk pulangkan kereta tersebut,
si pembeli terlanggar tiang yang menyebabkan kemek sebelah kiri kereta itu.
Ketika ini si pembeli tidak layak mendapatkan kereta baru atau pulangkan kereta
tersebut dan ambil penuh duit yang diberikan, sebaliknya pembali hanya layak
mendapat arsyun
Rujukan:
1. Feqh Islami wa adillatuhu
2. Feqh Muamalah Moden
No comments:
Post a Comment